Zoekwoordenanalyse
Inzicht in het zoekgedrag van jouw potentiële klanten!
Zoekwoordenanalyse: de basis voor online succes
Bij een zoekwoordenanalyse draait alles om zoekwoorden, zoektermen en zoekgedrag. Maar wat houdt het precies in? Wat kun je zelf doen? Hoe draagt het bij aan jouw website of webshop? En vooral: wat levert het op? We leggen het je graag uit!
Zoekmachine optimalisatie zorgt voor meer verkeer naar je website
Zoekmachine optimalisatie is meer dan ‘een snelle website’ en ‘seo-teksten’. Bij Brand Improve kijken we naar het totaalplaatje, waardoor je kansen op een nummer één positie in de zoekresultaten aanzienlijk worden vergroot. We beginnen altijd met een grondige analyse van je huidige prestaties, gevolgd door technische optimalisaties, optimalisatie van je teksten, gevolgd door strategische contentontwikkeling. Daarnaast monitoren we de resultaten dagelijks, en houden we je op gezette tijde op de hoogte van de ontwikkelingen.
Zoekwoordenanalyse werkwijze
Stap 1: Missie en visie bepalen
Missie en visie zijn vaak wat lastige termen, maar ze vormen wel een cruciaal vertrekpunt. Door helder te krijgen waar jouw bedrijf voor staat en hoe je je onderscheidt van de concurrentie, kun je al veel zoekwoorden uitsluiten. Dit zorgt direct voor focus in je zoekwoordenanalyse.
Stap 2: Zoekwoorden inventariseren
Maak een lijst van alle zoekwoorden en zoektermen waarvan jij denkt dat ze relevant zijn voor jouw website of webshop. Dit is een brainstorm waarin je jouw kennis en ervaring inzet om de juiste woorden te koppelen aan jouw producten, diensten en bedrijf.
Stap 3: Concurrentieanalyse
Wat doet jouw concurrentie? Onderzoek waar zij op gevonden worden. Gebruiken ze brede zoekwoorden (bijvoorbeeld groene jas) of juist meer specifieke long-tail zoekwoorden (groene jas met capuchon)? Kijk ook naar hun aanwezigheid op andere kanalen, zoals sociale media. Dit kan invloed hebben op hun zichtbaarheid in zoekmachines en biedt waardevolle inzichten.
Stap 4: Zoekvolume analyseren
Nu je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jou en jouw concurrenten, is het tijd om het zoekvolume te onderzoeken. Hoe vaak wordt er op een term gezocht? Wij gebruiken geavanceerde tools om data te combineren. Zo kunnen we zien hoeveel organische bezoekers een zoekwoord trekt, hoeveel adverteerders ervoor betalen, en hoe jouw pagina’s presteren op deze termen. We analyseren ook jouw positie in de zoekresultaten (SERP) en op welke gerelateerde zoekwoorden jouw pagina’s gevonden worden.
Stap 5: Landingspagina’s creëren of optimaliseren
Bezoekers willen snel antwoord op hun vragen. Zoek je klant bijvoorbeeld naar een groene jas met capuchon, dan moet jouw pagina perfect aansluiten bij die zoekterm. Door landingspagina’s te creëren of aan te passen zorg je ervoor dat potentiële klanten precies vinden wat ze zoeken – bij jou.
Stap 6: Continu optimaliseren
Een zoekwoordenanalyse is geen eenmalige actie. Om online vindbaar te blijven, is het belangrijk om voortdurend te onderzoeken hoe de behoeften van je doelgroep veranderen. Door te blijven analyseren en bijsturen blijf je altijd een stap voor.
Aan de slag?
Wil jij weten hoe een zoekwoordenanalyse jouw website of webshop naar een hoger niveau tilt? Of wil je deze laten uitvoeren door experts? Neem contact met ons op, we help
Dit is waar we voor staan…
Klantgericht
Onze klanten staat centraal in alles wat we doen; hun succes is ons succes!
Transparantie
We zijn open en eerlijk geen vage verhalen, van strategieën tot rapportage.
Samenwerken
Niet alleen met onze klanten maar ook met partners die onze klanten kunnen helpen.
Resultaat
Succes meten door concrete resultaten en meetbare groei voor onze klanten.