Zoekwoorden, zoektermen, zoekgedrag het komt allemaal aan bod in een zoekwoorden analyse. Maar wat is het nu eigenlijk, wat kan je zelf doen, hoe helpt het jouw website of webshop en wat levert het uiteindelijk op? We leggen het graag uit!
// Stap 1: Missie en Visie
Missie en visie, het zijn misschien een beetje vage begrippen voor veel onder en opzichte van je concurrenten. Door dit helder in beeld te brengen zorg je ervoor dat je veel zoekwoorden al weg kan strepen. Zo ontstaat er al direct een focus in je zoekwoorden analyse.
// Stap 2: Schrijf alle zoekwoorden / zoektermen op
Alle zoekwoorden waarvan jij denkt dat je op gevonden wordt met jouw website of webshop of op gevonden wil worden, ga je opschrijven. Dit zorgt ervoor dat je vanuit jouw ervaring en kennis zoekwoorden gaat verbinden aan jouw producten, diensten en jouw bedrijf.
// Stap 3: Wie zijn je concurrenten?
Wat doet jouw concurrentie? Waar worden zij op gevonden en maken ze gebruik van hoofdzoekwoorden (groene jas) of long-tail (groene jas met capuchon) zoekwoorden? Bekijk hierin ook eens waar je concurrenten elders actief zijn social media bijv. dit kan van invloed zijn op de zichtbaarheid in zoekmachines.
// Stap 4: Zoekvolume bepalen per zoekwoord
Als je weet waarop je zelf gevonden wil wordt, je op gevonden wil worden en weer waarop je concurrenten gevonden worden is het tijd om te bepalen wat het zoekvolume per zoekterm nu daadwerkelijk is. Wij maken hierin gebruik van enkele tools welke data met elkaar combineert. Zo kunnen we direct zien hoeveel organische bezoekers dit zoekwoord trekt en hoeveel er betaald wordt om op dit zoekwoord te adverteren. Ook bekijken we jouw pagina’s ten opzichte van een bepaald zoekwoord en geven we aan wat jouw positie is in de SERP (Search Engine Result Page) en op welke gerelateerde zoekwoorden je met deze pagina wordt gevonden.
// Stap 5: Creëren of aanpassen landingspagina’s
Nu is het tijd om antwoord te gaan geven op de vraag van jouw bezoekers. Hoe zoeken ze als je op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Als mensen op zoek zijn naar een ‘groene jas met capuchon’ dan is het belangrijk dat jouw pagina voldoet aan deze zoekterm. Deze landingspagina zorgt ervoor dat mensen bij jou terecht komen bij het zoeken naar het betreffende zoekwoord.
// Stap 6: Blijven onderzoeken en bijsturen
Een goede zoekwoorden analyse is essentieel om voor jouw online vindbaarheid. Het is daarom ook van belang om constant te bekijken hoe de behoefte van jouw bezoekers veranderd en hierop in te spelen. Zo blijf je altijd up-to-date!
Meer weten of een zoekwoorden analyse voor jouw website of webshop uit laten voeren? Neem contact op!